Bahate vozače čeka oduzimanje dozvole, ali i vozila
Novine u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja, koji je u pripremi, biće oduzimanje vozila i trajno oduzimanje vozačke dozvole, izjavio je direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić. Sadašnja praksa je da se vozaču koji sakupi 18 bodova oduzima vozačka dozvola, a on zatim ide na seminar u Agenciju za bezbednost saobraćaja, koji traje 40 […]
Novine u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja, koji je u pripremi, biće oduzimanje vozila i trajno oduzimanje vozačke dozvole, izjavio je direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić.
Sadašnja praksa je da se vozaču koji sakupi 18 bodova oduzima vozačka dozvola, a on zatim ide na seminar u Agenciju za bezbednost saobraćaja, koji traje 40 časova, posle čega mu se vraća dozvola.
Međutim, predlaže se i mogućnost trajnog oduzimanja dozvole, ali i vozila.
– Postavlja se pitanje koji je to broj puta koji ćemo dozvoliti nekome da izgubi dozvolu i da mu se vrati. Negde praksa razvijenih zemalja kaže da je to dva do tri puta, posle čega ta osoba ide na posmatranje i preglede da se vidi da li ima neki problem, i ako ga ima, trajno mu se oduzima dozvola – rekao je Pešić za Tanjug.
On je prethodno za Telegraf rekao da bi zakon morao da bude usaglašen sa Ustavom Srbije, „jer vozačka dozvola je stečeno pravo“.
– S obzirom na to da u dosta evropskih zemalja, kao i u Americi, postoji mogućnost trajnog oduzimanja vozačke dozvole, to je svakako jedan od predloga. Mislim da bi se trajnim oduzimanjem vozačke dozvole i isključivanjem bahatih vozača iz saobraćaja prilično rešili problemi – objašnjava Pešić.
U pojedinim državama postoji i mogućnost oduzimanja vozila, ali su metode različite.
– U svetu to funkcioniše tako što se nekome prvo trajno oduzme vozačka dozvola, a onda, ako on nastavi da vozi automobil, onda mu se oduzima automobil. Takođe, ako je neko ko je napravio prekršaj i suspendovana mu je vozačka dozvola na određeni period, nastavio da vozi, onda mu se trajno oduzima vozilo. Postoje različiti načini – kaže Pešić.
Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja dodaje da Agencija, Ministarstvo unutrašnjih poslova i struka smatraju da prednost nad kaznama mora da ima edukacija građana. Veruje da bi uvođenje predmeta „Saobraćajno obrazovanje i vaspitanje“ u školske i predškolske ustanove pomoglo da se “formiraju generacije dece pešaka, a zatim i generacije mladih vozača”.
– Kazne su kratkotrajnog efekta i neće trajno uticati na promene ponašanja – dodaje Pešić.
On objašnjava da ako nekome naplatimo kaznu zbog sigurnosnog pojasa, to neće mnogo uticati na promenu njegovog ponašanja, već da treba da mu objasnimo zašto je važno da koristi pojas i da, ako nismo vezani, a imamo vazdušni jastuk u kolima, da će nas taj vazdušni jastuk ubiti.
Aktuelni Zakon o saobraćaju usvojen je 2009. godine. Više puta je menjan, a poslednje izmene su bile 2018. godine.
Naslovna fotografija: Aditya Rathod/ Unsplash
Radovan Nikolić (IN Medija)