DRI: Saobraćajna infrastruktura u Srbiji nije prilagođena biciklistima
U periodu od 2016. do 2020. godine, u Srbiji je u saobraćajnim nezgodama poginulo 250 biciklista, dok je 7.429 povređeno. U 2021. godini poginulo je 48 lica u svojstvu vozača bicikla, što je za oko 17 odsto više u odnosu na 2020. godinu (prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja), piše u izveštaju Državne revizorske institucije. […]
U periodu od 2016. do 2020. godine, u Srbiji je u saobraćajnim nezgodama poginulo 250 biciklista, dok je 7.429 povređeno. U 2021. godini poginulo je 48 lica u svojstvu vozača bicikla, što je za oko 17 odsto više u odnosu na 2020. godinu (prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja), piše u izveštaju Državne revizorske institucije.
U periodu od 2017. do 2021. godine 2.067 biciklista je teško povređeno u saobraćajnim nezgodama.
Jedan od ključnih problema bezbednosti biciklista u Srbiji jeste saobraćajna infrastruktura koja nije prilagođena toj kategoriji učesnika u saobraćaju – ne postoje biciklističke staze, niti trake za bicikliste, saobraćajna signalizacija, uređena parkirališta, navodi se u izveštaju Državne revizorske institucije (DRI) a prenosi Nova ekonomija.
Značajan infrastrukturni problem predstavlja praksa postavljanja ivičnjaka prilikom povezivanja biciklističke staze i kolovoza, piše u izveštaju.
DRI navodi da tek nekoliko gradova u Srbiji ima više od deset kilometara staza namenjenih svakodnevnom biciklističkom saobraćaju.
– Biciklisti su često prinuđeni da se kreću kolovozom gde ih vozači motornih vozila tretiraju kao ‘ometače’ saobraćaja, a ne kao sastavni deo saobraćajnog sistema.
DRI je objavio izeštaj o reviziji o svrsishodnosti poslovanja „Unapređenje biciklističkog saobraćaja“. Revizijom su obuhvaćen Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, JP Putevi Srbije, Grad Beograd i Grad Novi Sad.
Saobraćajne nezgode sa učešćem biciklista, zbog njihove velike ranjivosti, češće za posledicu imaju poginula lica, nego što je to slučaj kod saobraćajnih nezgoda sa učešćem samo motornih vozila sa zatvorenom karoserijom, navodi se u izveštaju.
– Кada se uporedo posmatraju podaci o nastradalim biciklistima i nastradalim vozačima i putnicima u putničkim automobilima, dolazi se do podataka da biciklisti kada učestvuju u saobraćajnoj nezgodi imaju skoro šest puta veći rizik od toga da smrtno stradaju nego što je to slučaj sa putnicima i vozačima u putničkim automobilima. – navodi DRI.
Кljučni problem, kada je u pitanju bezbednost biciklista u saobraćaju, je, kako se navodi u izveštaju, njihova ranjivost, s obzirom na to da i pri relativno malim brzinama često zadobijaju teške telesne povrede, uglavnom zbog toga što je njihova jedina zaštita njihova odeća.
Na nivou Srbije ne postoji jedinstveni rukovodeći dokument, koji se sveobuhvatno bavi principima biciklističkog saobraćaja, daje smernice za njegov razvoj ili postavlja konkretne ciljeve, navodi DRI.
Takođe, piše u izveštaju, za period nakon 2021. nije doneta Strategija bezbednosti saobraćaja na putevima Srbije.
Ministarstvo (građevine) nije donelo podzakonski akt koji bliže propisuje elemente koje javni put mora da obuhvat i akt kojim se bliže uređuju uslovi i način projektovanja i tehnički uslovi izgradnje i rekonstrukcije javnih puteva – niti je započelo aktivnost na stvaranju zakonskog osnova za pripremu pravilnika ili tehničkog uputstva o projektovanju biciklističke infrastrukture, piše u izveštaju.
Naslovna: Pixabay
Izvor: Nova ekonomija
IN Medija