Koliko je osnovana paprena cena „Osmeha Vojvodine“
„Stručnjaci smatraju da je reč o papreno visokoj ceni jer „Osmeh Vojvodine“ nije predviđen da bude izgrađen kao auto-put već brza saobraćajnica“
Kako prednosi 021.rs, ne postoji realna osnova da „Osmeh Vojvodine“ košta koliko su nadležni najavili, a to je, za sada, dve milijarde evra.
Tako za Danas ocenjuje ekonomista Milan R. Kovačević, koji za beogradski list konstatuje da je cena drumske saobraćajnice Bački Breg – Sombor – Kula – Vrbas – Srbobran – Bečej – Kikinda – Nakovo prilično visoka, odnosno da ne postoji realna osnova da zaista i bude tolika kako je najavljeno.
Podsetimo, kako je nedavno Nova ekonomija objavila, budući da je ova trasa duga 162 kilometra, to znači da će svaki kilometar novog druma koštati više od 12 miliona evra.
–Izgradnja se odvija po ravnici, što znači da nema teških deonica. Zbog toga cena ne bi trebalo da bude visoka. Dovoljno je da se postavi podloga i preko prevuče asfalt. Ako se to zna čudno je svakako da toliko košta. Problem u Srbiji, kada je inače reč o izgradnji puteva, je da se ti projekti ne sprovode na transparentan način i cena je ta da su daleko skuplji nego što bi zaista trebalo da budu.- navodi sagovornik Danasa.
Prema njegovim rečima, osnovna dva problema su što se ta izgradnja realizuje putem stranih kredita i što u izgradnji ne učestvuju domaća građevinska preduzeća.
–Nije dobro što se dosta toga u vezi izgradnje putne infrastrukture u Srbiji realizuje iz stranih kredita. S obzirom na to da nema transparentnog načina izbora izvođača, odnosno da nema više ponuđača za realizaciju posla cena koja se postiže biva veća nego što bi trebalo. Ono što je poseban problem je što nema domaćih građevinskih preduzeća koje bi dobila šansu da učestvuju u sprovođenju tih infrastrukturnih projekata. Logično je pretpostaviti da bi da kojim slučajem konkurišu za dobijanje posla ta preduzeća mogla da odgovore zadatku sa jedne, ali i da ponude nižu cenu izgradnje sa druge.- objašnjava Kovačević.
Dodaje da aktuelni način na koji se dodeljuju poslovi u izgradnji infrastrukture izaziva sumnju da su prisutne i koruptivne radnje.
Inače, izvođač radova na brzoj drumskoj saobraćajnici „Osmeh Vojvodine“ je firma „China Construction Eighth Engineering Division“. Posao bi navodno trebalo da bude završen do 2027. godine. Kompanije iz Kine inače često dobijaju poslove izgradnje saobraćajne infrastrukture u Srbiji a koji se finansiraju iz stranih kredita.
Malo poređenje
Stručnjaci smatraju da je reč o papreno visokoj ceni jer „Osmeh Vojvodine“ nije predviđen da bude izgrađen kao auto-put već brza saobraćajnica, međutim cena je kao da se radi o auto-putu. Naime, cena kilometra brzog puta „Osmeh Vojvodine“ je oko 12 miliona evra dok kilometar auto-puta „Fruškogorskog koridora“ košta 12,7 miliona evra.
Cena je gotovo identična iako je u slučaju drugog reč o znatno izazovnijojoj deonici za izgradnju što automatski povećava i njenu cenu, zbog toga što će „Fruškogorski koridor“ imati i najduži tunel u Srbiji kroz Frušku goru, navodi Danas.
Sumnju da je „Osmeh Vojvodine“ preplaćen podgrevaju i tvrdnje predstavnika struke da je čak i cena „Fruškogorskog koridora“ po kilometru viša i to duplo.
Da je cena drumske saobraćajnice od Sombora do Kikinde zaista visoka može da se sagleda i ako se uporedi sa cenom velikih infrastrukturnih projekata poput „Moravskog koridora“, Koridora 10 i Koridora 11.
Tako auto-put od Pojata do Preljine u ukupnoj dužini od 112 kilometara, koji uključuje i izmeštanje toka Velike Morave, košta ukupno 1,5 milijardi evra.
Gradnja Panevropskog koridora (Koridora 10) kroz Srbiju pak, čija dužina iznosi više od 300 kilometara, kako je procenjeno, košta od 1,4 do 1,9 milijardi evra, dok je cena izgradnje Koridora 11, dugačkog 269 kilometara, oko 2,6 milijardi evra.
Kada se sve navedeno uzme u obzir, tvrdnje da je cena puta od Sombora do Kikinde naduvana se nikako ne mogu olako shvatiti i odbaciti.