Posle 139 godina Čortanovci bez železničke stanice
Puštanjem u saobraćaj brzog, a potom i „Regio voza“, moglo se videti dosta neverovatnih reakcija, od krajnje euforije, mahanja, salutiranja policajaca vozu koji prolazi kroz stanicu, do skupova građana koji u transu snimaju i fotografišu – voz i putnike u njemu. Puštanjem u rad pruge Beograd-Novi Sad, gađani čija se mesta nalaze “uz prugu” radovali […]
Puštanjem u saobraćaj brzog, a potom i „Regio voza“, moglo se videti dosta neverovatnih reakcija, od krajnje euforije, mahanja, salutiranja policajaca vozu koji prolazi kroz stanicu, do skupova građana koji u transu snimaju i fotografišu – voz i putnike u njemu. Puštanjem u rad pruge Beograd-Novi Sad, gađani čija se mesta nalaze “uz prugu” radovali su se konačnom završetku radova, ali ne svi.
Najveći gubitnici su Čortanovčani, koji su tokom cele rekonstrukcije pruge imali najviše mehanizacije na svojoj teritoriji, oštećeni su im putevi i “oduzeti delovi imanja” u cilju nacionalnog interesa. Za uzvrat ukinuta im je železnička stanica, odnosno ukinuta je stara stanica u Čortanovcima ali i u Beški. Rekonstrukcijom pruge ova dva mesta dobila su jednu stanicu koja se fizički nalazi u Čortanovačkom ataru ali se zove stanica “Beška”.
Prvi voz je stao u Čortanovcima pred tunelom 21.11.1883. godine sa izaslaništvom ministarstva komunikacija Austro-Ugarske. Čortanovčani su im predali molbu za stanicu te je nova stanica napravljena i prve putnike počela primati 08. juna 1884.godine. Razvojem turizma otvorena je stanica Čortanovci Dunav posle rata, 1945. godine. Pruga Čortanovcima značila izlaz u svet i veliki napredak, o tome svedoči i informacija da su ih ostala sela u Fruškogorju zvala „Gospodsko selo“. Od 1883. godine do 2018. godine Čortanovci su imali železničku stanicu, punih 139 godina.
Meštani ova dva mesta gravitiraju ka Novom Sadu te im izmeštanje stanice van naselja i neorganizovan prevoz, dodatno otežava ionako komplikovano putovanje vozom.
Kompletan prevoz JPI (javni prevoz Inđija) usklađen sa voznim redom vožnje, biće moguć tek iduće godine, kazao je za IN Medija predsednik Mesne zajednice Čortanovci Mirko Mijatović.
– U dogovoru dve Mesne zajednice, Čortanovci i Beška u planu je da se asfaltiraju već postojeći atarski putevi iz oba mesta, kojima se brže stiže do stanice “Beška”. Isto tako, za sada nema redovan prevoz do železničke stanice ali će to do kraja godine i to biti rešeno. – objašnjava predsednik Mesne zajednice Čortanovci Mirko Mijatović.
Ukidanjem stanice na posao se putuje neredovnim autobusima, tvrde meštani Čortanovaca, koji su često otkazani i red vožnje nije prilagođen radnom vremenu i školskim časovima. Svoje nezadovoljstvo nisu krili ni u komentarima na društvenim mrežama
– Ja bih vas zamolila da ipak napravite pešačku i biciklističku stazu do stanice Beška jer po ovom redu vožnje ne gine nam pešačenje do sela. – napisala je jedna stanovnica Beške.
– Nadam se da će te me razumeti pošto ću se truditi da na vaš prostački odgovor napišem koliko toliko kulturniji. Građane Beške i Čortanovaca izuzetno zanima način dolaska do nove stanice. Mnogi su usluge železnice koristili svakodnevno. Vi, ako vam je sve potaman, ne komenarišite, ne vređajte ljude i ne terajte ih nigde. Ti ljudi koji koriste usluge železnice su rodoljubi i vole svoju zemlju. Tragično je da neko postavljanje pitanja, traženje rešenja, doživljava kao napad na ličnost ili nečiju poziciju. – reakcija je čoveka iz Čortanovaca.
Hoće i Čortanovci dobiti prevoz do stanice? Videćemo koliko će putnika biti i kako će to funkcionisati pošto ima, čini mi se trinaest polazaka za Novi Sad iz Beške i trinaest dolazaka iz Novi Sad odnosno polazaka za BG. Koliko će biti cena karte? Gde će kupiti putnike smer A,a gde smer B? Nadam se da će biti neko detaljnije objašnjenje.
A sta ce Beščani i Čortanovčani ići peške putem do stanice, pošto nema trotoara ni biciklističke staze od izlaza iz sela do stanice??? – samo su neki od komentara meštana Čortanovaca i Beške koji su četiri godine čekali da proradi pruga.
– Autom se lakše stiže novoasfaltiranim putevima, opštinski put od Beške je propao kao i put ka gradilištima koji nije ni jednom saniran (mašine su otišle, rupe ostale) kao i odložena zemlja iz tunela kojom će erozija zatrpati asfalt na kraj sela – brinu meštani Čortanovaca.
– Kad su spoznali da neće biti stanice uglavnom su se meni žalili, ja sam ih uputio na izabranu vlast u Mesnoj zajednici koju su birali. Imamo dva odbornika koji ne smeju da dignu glas . – tvrdi za IN Medija jedan od meštana Čortanovaca.
On ističe da nema organizovanog prevoza do stanice koja se nalazi u katastru Čortanovaca a nosi ime Beška. Asfalt je urađen do vijadukta, dalje do Kozarice i Dunava je neprohodan, ukinuta je i stanica Čortanovci Dunav te vikendaši i ostali ljubitelji prirode koji su nekada stizali vozom do Čortanovačke šume sada teško mogu stići na ovaj deo Čotanovaca.
Ljubitelji prirode upozoravaju da je od tunela u Čortanovcima do Petrovaradina celom dužinom postavljena zaštitna ograda, i nigde nije ostavljen prelaz za divljač iz obližnjih ritova.
– Kad se Dunav izlije sva divljač iz rita će se podaviti, niko nije mislio o tome niti je pitao, šta će biti kad divljač prepliva i dodje do ograde koja će biti u vodi? Udaviće se.- tvrde oni.
Bez prevoza je ostalo 3000 meštana Čortanovaca, 2770 vikendica, i 7000 Beščana.
Pogledaj još:
139 godina Inđija ima vozni saobraćaj (18.01.2022.)
Momirović: Brza pruga kao turistička atrakcija (11.01.2022.)
Vozovi tutnje kroz Inđiju 200km/h (29.01.2022.)
Voz stigao, a kada će pruga? (28.10.2021.)
IN Medija