• Predsednik požurivao Kineze da završe rekonstrukciju pruge pre roka

    Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izrazio je želju da rekonstrukcija pruge od Novog Sada do Mađarske bude završena pre roka.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp BlueSky
    Predsednik požurivao Kineze da završe rekonstrukciju pruge pre roka
    Foto: IN Medija

    Ta informacija proističe iz dopisa kineskog konzorcijuma CRIC-CCCC ka Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Njime traže dodatna, značajna sredstva da bi tu želju i ispunili, piše Forbs Srbija.

    Naime, 18. decembra 2022. kineski konzorcijum uputio je dopis tadašnjoj pomoćnici ministra građevinarstva Aniti Dimoski. Isto pismo dobio je i tadašnji direktor Infrastrukture železnice Srbije Nebojša Šurlan (oboje su se našli u pritvoru i u optužnici Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu).

    Dopis je naslovljen sa „Zahtev za rešavanje problema sredstava za naknadne radove“.

    Nedostaje 65 miliona dolara

    Poštovani, dana 13. decembra predsednik Vučić primio je gospodina Đua, predsednika Upravnog odbora kompanije CRIC, i gospodina Džoua, predstavnika izvođača. Ovo pismo sačinjeno je na osnovu rezultata razgovora. Tokom razgovora, gospodin predsednik je upitao o mogućnosti otvaranja deonice Novi Sad – Subotica za saobraćaj pre planiranog roka, odnosno do kraja 2024. – stoji u dopisu kineskog konzorcijuma.

    Oni dalje navode da su izneli plan izvodljivosti kako bi se dostigao ovaj cilj. I izvestili su o „izvesnim problemima koji se moraju rešiti od strane srpske Vlade kako bi se ovaj cilj postigao“.

    Jedna od ključnih prepreka je da će se Izvođač suočiti sa velikim problemom nedostatka novčanih sredstava za naknadne radove u 2023, u iznosu od skoro 65 miliona dolara. Gospodin predsednik je jasno izneo da se ovaj problem može rešiti i da će srpska Vlada u potpunosti podržavati Izvođača da ubrza napredak na projektu. – navode Kinezi u dopisu.

    Plaćanje podizvođačima i dobavljačima

    Kinezi dalje podsećaju da su sa Ministarstvom i Infrastrukturom železnice dogovorili 25. oktobra 2022. da se izvedu naknadni radovi u vrednosti od 112 miliona dolara. I da su umesto aneksa ugovora potpisali ugovorni sporazum „usled problema budžeta za naknadne radove“. Kinezi su pristali da deo finansiraju iz sopstvenih sredstava tako da su avansno platili 22,96 miliona, piše Forbs Srbija.

    Međutim, Izvođač će se susresti sa jakim finansijskim pritiskom ako se radovi moraju završiti pre roka odnosno do kraja 2024. godine. – piše kineski konzorcijum.

    Oni objašnjavaju da moraju da plate podizvođačima i dobavljačima za glavne radove. Plaćanja se obavljaju sa jednim mesecom zakašnjenja, a prosečno za te namene mesečno izdvajaju 52,5 miliona dolara. Kako ne bi kasnili s plaćanjem, taj novac izdvajaju iz sopstvenih sredstava.

    Druga vrsta plaćanja prema podizvođačima su ona za naknadne radove.

    Kako bi se postigao cilj predložen od strane gospodina predsednika, naknadni radovi moraju biti gotovi u obimu od 78,53% do kraja 2023. u ukupnoj vrednosti od 87,96 miliona dolara. Ne računajući sredstva koja je Izvođač već platio, još uvek nedostaje 65 miliona dolara. – napominju Kinezi.

    Upozoravaju da je hitno potrebno da srpska Vlada reši problem nedostatka sredstava. U suprotnom neće biti ostvaren cilj završetka radova do kraja 2024. Traže da se što pre potpiše aneks ugovora. Tim aneksom bi putem avansa dobili 25% odnosno oko 28 miliona dolara.

    Dopis potpisuje Džou Sin, koji je bio na sastanku s predsednikom.

    U dopisu se pominje i Siniša Mali.

    S obzirom na to da su predsednik Vučić, i prvi potpredsednik Vlade i ministar finansija g. Mali izneli da nedostatak sredstava za naknadne radove može biti rešen, smatramo da ugovorne strane treba da dođu do konkretnih rešenja što je pre moguće. – piše u dokumentu.

    U dokumentaciji kojom raspolaže Više javno tužilaštvo u Novom Sadu vidi se da je nedugo nakon drugog dopisa, tačnije 5. januara, kineskoj kompaniji CRIC iz Ministarstva građevinarstva zatražen ažurirani plan povlačenja sredstava.

    Odgovor je stigao istog dana. Kinezi se ponovo pozivaju na predsednika.

    Poštovani, priloženi plan povlačenja sredstava izrađen je na osnovu želje gospodina Predsednika da svi radovi moraju biti gotovi do kraja 2024. godine. Kao što smo vas izvestili u našim pismima od 18. i 26. decembra, hitno nam je potrebna avansna uplata za odobrene naknadne radove, a ostatak naknadnih radova mi ćemo naplaćivati tokom godine. Ovakav način plana povlačenja sredstava je preduslov za uspešnu implementaciju želje gospodina Predsednika.- navode Kinezi. Dodaju da nisu dobili odgovore na prethodna dva pisma. Ljubazno podsećaju da je potrebno početi razgovore o plaćanju što pre kako bi završili radove do kraja 2024.

    Već sutradan, direktor Infrastrukture železnice Srbije Nebojša Šurlan piše pomoćnici ministra građevinarstva Aniti Dimoski. Na početku on podseća na dva dopisa kineskih kompanija, u kojima se pozivaju na dogovor sa sastanka 13. decembra (ne pominje da je reč o sastanku s predsednikom) da se „odobre dodatna sredstva“ u iznosu od 65 miliona dolara.

    Nakon ovih sastanaka i dopisa, radno vreme na gradilištu je produženo zbog skraćenih rokova za završetak radova, piše Forbs.

    Opširnije na Forbs Srbija.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp BlueSky
  • Komentari 3

    1. Ubrzanje u realizaciji nema veze sa kvalitetom…..Da li je tražio da se radovi ograniče samo na ono što je nužno ili nije….To je bitno….Isto tako je bitno ko donosi odluku o odobravanju dodatnih sredstava??? Siguran sam da građane niko ništa ne pita ali nemojte biti maliciozni …

    2. Trazio je ubrzanje radova sto je zapravo jako dobro!! Hvala sto ste to podelili jer to znaci da mu je stvarno stalo da sto pre bude sve gotovo. Ono sto je bitno jeste da li je neko drugi zabrljao. Pa ne moze Predsednik da ide i da gleda sad svaki papir i svaku dozvolu.

    3. Битан је квалитет и завршетак радова у року за који је предвиђен, овакву врсту посла не треба убрзавати да се не би догодио пропуст… За већину возача су битне рампе и сигнализација да се не дешавају несреће што није реткост.

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Vojvodina