Zakon koji cementira političku kontrolu nad obrazovanjem – Građanske inicijative traže njegovo povlačenje
Građanske inicijative pozvale su Vladu Srbije da povuče iz skupštinske procedure Predlog izmena i dopuna Zakona o udžbenicima, ocenjujući da taj dokument „cementira političku kontrolu nad obrazovanjem“ i otvara prostor za monopolizaciju sadržaja i ideološki uticaj države.

–Novi zakon uvođenjem ‘udžbenika od nacionalnog značaja’ uspostavlja monopol države nad obrazovnim sadržajem i omogućava ideološko oblikovanje nastavnih sadržaja, naročito u predmetima kao što su istorija, srpski jezik i književnost i geografija.- navodi se u saopštenju.
Građanske inicijative upozoravaju da novi udžbenici neće biti naučno i pedagoški nezavisni, jer zakon ne predviđa mehanizme stručne kontrole kvaliteta niti jasne kriterijume za recenzije i izbor autora.
-Učenici i učenice će u školama verovatno biti izloženi svakodnevnoj populističkoj demagogiji kojoj je javnost izložena u medijskom prostoru pod kontrolom vladajuće stranke.-
Zakon predviđa da Zavod za udžbenike dobije ekskluzivno pravo izdavanja udžbenika za osam predmeta osnovnoškolskog obrazovanja koji su proglašeni „od nacionalnog značaja“. Međutim, nije precizirano ko, kako i po kojim kriterijumima određuje šta je nacionalni značaj i ko su autori tih udžbenika.
-Predlog zakona je u suprotnosti sa osnovnim evropskim vrednostima pluralizma, transparentnosti i konkurencije.- upozoravaju iz inicijative i podsećaju da je Srbija zemlja kandidat za članstvo u EU.
Dodatne kritike odnose se na netransparentan proces donošenja zakona. Izveštaj o javnoj raspravi nije objavljen na sajtu Ministarstva niti na portalu eKonsultacije, iako je, prema članu 41. Poslovnika Vlade, to moralo da se desi najkasnije do 19. juna 2025. godine.
-U Izveštaju koji je deo Predloga zakona ne stoji koji su komentari javnosti prihvaćeni i da li su delimično ili u potpunosti prihvaćeni, već se samo konstatuje da je do prihvatanja došlo.-
Više udruženja tvrdi da nikada nisu dobila odgovor na komentare koje su uputila tokom javne rasprave, a javnosti nije bio dostupan konačan tekst zakona pre usvajanja na Vladi.
Ako zakon bude usvojen, ocenjuje se, vlast će institucionalizovati političku kontrolu nad obrazovanjem, u kontekstu, kako se navodi, „učestalih pokušaja revizionizma i nacionalističke reinterpretacije istorije“.
-Pozivamo Vladu Srbije da povuče Predlog zakona i time zaustavi instrumentalizaciju obrazovanja u lične i partijske svrhe.- zaključuje se u saopštenju Građanskih inicijativa.