Građani bez ušiju i očiju: Sastanak Sistema 48 sada dostupan samo vlastima
Komunikacija građana i lokalnih vlasti nakon 20 godina prekinuta. Nekada najsavršeniji sistem koji je 2004. implementirala Opština Inđija kao servis građanima studiozno je uništavan od 2016. do danas.
Sastanak sitema 48 koji se 20 godina održava svakog petka u 8:30h uz prisustvo medija od jula ove godine je zatvoren za novinare. Predsednik Opštine Inđija Marko Gašić kazao je tada da je potrebno tri meseca da uspostavi sistem prema prvobitnom projektu i da će nakon toga medijima biti dozvoljeno prisustvo.
Međutim, tri meseca nakon obećanja Gašić produžava vremenski okvir za „vraćanje“ ušiju i očiju javnosti ovom sastanku koji je i osmišljen kao kontrola rada preduzeća.
-Meni zaista znači kada sednemo svi zajedno i kada možemo da se dogovorimo, sad da li je sve to za medije ili ne obzirom da ima i težih reči. Ne bi voleo da to izlazi u javnost svakako. Mogu da najavim da ćemo unaprediti sistem, tako što ćemo ići u naseljena mesta i biće kompletno otvoren za javnost i medije. – kazao je za IN Medija predsednik opštine Inđija Marko Gašić.
On je objasnio da je bilo potrebno vreme da se postave svi direktori javnih preduzeća a da je ideja da nakon toga, od iduće godine sastanak sistema 48 bude održavan jednom mesečno i po selima.
–Kada budemo uvodili ovaj izmenjeni način sastanka 48 sa izveštajima javnih preduzeća u naseljenim mestima, meštani će biti obavešteni dve nedelje ranije kako bi mogli da dođu na sastanak i prisustvuju istom.-objasnio je Gašić.
Kako je zamišljen sistem 48 pre dvadeset godina?
Sistem 48 je implementiran pre 20 godina kada je napravljen po ugledu na sistem američkog grada Baltimor. Tadašnja delegacija opštine Inđija je prilikom posete ovom gradu imala priliku da se upozna sa utemeljenim sistemom koji se bavio građanima pod nazivom „City stat“. Sistem je podeljen na dva sektora „Stvaranje čistijeg grada“ i „ Stvaranje bezbednog Baltimora.
Stvaranje čistijeg grada
Stvaranje čistijeg i lepšeg Baltimora ključno je za pomoć razvoju baltimorskih kvartova i unapređenje javne bezbednosti. CleanStat ima za cilj pružanje pravovremenih i efikasnih usluga vezanih za smeće, otpatke i druge probleme sa nelegalnim odlaganjem otpada.
Da bi to postigli, CitiStat okuplja različite agencije, uključujući Odeljenje za javne radove, Odeljenje za saobraćaj, Odeljenje za parkove i rekreaciju, Odeljenje za opšte usluge i Odeljenje za stanovanje i razvoj zajednice, kako bi pregledali ključne performanse i pratili napredak ka postizanju ciljeva čistoće.
CleanStat je deo šireg sistema CitiStat, koji grad Baltimore koristi za praćenje učinka gradskih službi u realnom vremenu. Taj model je inspirisan sličnim inicijativama u gradovima širom SAD-a i pomaže gradskim vlastima da brzo identifikuju i reše probleme koji se tiču čistoće i opšteg funkcionisanja.
Stvaranje bezbednijeg Baltimora
Policijska uprava grada Baltimora (BPD) igra ključnu ulogu u unapređenju javne bezbednosti, što je i dalje najvažniji prioritet gradonačelnika Skota i stanovnika grada. PoliceStat se sastaje svake druge nedelje kako bi pregledao napore BPD-a u smanjenju nasilnog kriminala i efikasnijem korišćenju resursa odeljenja.
PoliceStat je deo šireg modela praćenja performansi gradskih institucija po uzoru na CitiStat. Pomoću PoliceStat-a, grad Baltimore prati podatke o kriminalu u realnom vremenu, analizirajući učinke policijskih intervencija i optimizaciju resursa. Ovaj pristup omogućava BPD-u da pravovremeno odgovara na kriminalna žarišta, identifikuje obrasce u kriminalu, i bolje upravlja resursima kako bi unapredio bezbednost građana.
Kako je Inđija prilagodila sistem potrebama svojih građana?
Opština Inđija važi za pionira u domenu e-uprave u Srbiji, a njen Sistem 48, koji je razvila kompanija Mega Computer Engineering, predstavlja jedinstven model koji. Suština ovog sistema je jednostavna – omogućiti građanima da prijave bilo koji komunalni problem i dobiju odgovor u roku od 48 sati, a sve to putem nekoliko opcija: telefonskog poziva, SMS-a, online formulara na opštinskom portalu ili direktnim dolaskom na šalter.
Početak realizacije projekta “Sistem 48” je davna 2004. godina kada je Agencija Sjedinjenih Američkih država za međunarodni razvoj (USAID) preko Programa za reformu lokalne samouprave u Srbiji (SLGRP) započela pilot projekat Citi Stat u Inđiji i Paraćinu. Kada je implemetiran, stanovnici opštine Inđija su odmah prihvatili ulogu koja im je dodeljena u rukovođenju lokalnom samoupravom.
Objedinjujući rad svih javnih preduzeća u opštini,Sistem 48 omogućio je rešavanje problema i zahteva građana, koji pomoću njega lakše i brže rešavaju problem iz domena komunalnih preduzeća.
Kao što smo naveli, prema ranijim izveštajima opštine Inđija , u proseku je na 6 meseci bilo obrađeno preko 2500 zahteva građana (preko 400 zahteva mesečno). Skoro dve decenije nakon uvođenja Sistem 48 gotovo i da nema više funkciju, po svemu sudeći ni svrhu jer analiza pokazuje da se građani obrate manje od pet puta mesečno ovom nekad jedinstvenom informacionom sistemu.
Kako je Sistem 48 zamišljen da funkcioniše ?
Kada građanin prijavi problem, Call centar ga prosleđuje nadležnom opštinskom resoru ili javnom preduzeću koje je zaduženo za rešavanje tog problema. U roku od dva dana, građanin dobija odgovor putem iste metode kojom je poslao prijavu (osim ako je došao lično), sa informacijom o tome u kojoj je fazi rešavanje ili da li je problem već otklonjen.
Građani putem Sistema 48 lako mogu prijaviti razne komunalne izazove i potrebe, uključujući održavanje infrastrukture, čišćenje ulica, upravljanje gradskim zelenilom, prijave pasa lutalica, odvoz smeća, pa čak i pitanja u vezi s vodosnabdevanjem.
Ovaj servis je počeo sa probnim radom 2004. godine, i ubrzo je pokazao koliko je potreban. Na početku, Call centar primao je oko 30 poziva dnevno, ali su se prijave povećale deset puta nakon što su građani prepoznali korisnost Sistema 48. Do danas, pomoću ovog sistema primljeno je i obrađeno oko 6,500 zahteva građana, uključujući pitanja za sve relevantne opštinske službe i javna preduzeća.
Kada operater Call centra primi prijavu, ona se odmah, putem aplikacije, prosleđuje nadležnom opštinskom preduzeću koje reaguje po prijemu obaveštenja. Javna preduzeća su povezana na server Sistema 48 u zgradi Opštine putem stalne bežične internet veze, što omogućava brzo i ekonomično upravljanje prijavama.
Inđija se kroz Sistem 48 pozicionirala kao opština koja brine o svojim građanima, brzo i efikasno rešava njihove probleme i osnažuje svoju privredu racionalnim raspolaganjem resursima. Time je dodatno privukla i investicije, dok Sistem 48 danas važi za jedan od ključnih elemenata njene napredne e-uprave.
Sastanak Sistema 48 i njegov značaj za zajednicu
Sastanci Sistema 48 podrazumevali su okupljanje svih javnih preduzeća koja su na dvonedeljnom nivou podnosili izveštaje o broju zahteva I realizaciji istih.
Taj sastanak je bio otvoren za medije koji su bili još jedna karika u kontroli rada javnih preduzeća o čemu su izveštavali javnost. Novinari su u toku praćenja sastanka bili u mogućnosti da saznaju sve informacije od javnog značaja na osnovu čega su dobijali detaljne informacije od predstavnika javnih preduzeća.
Najpoznatiji slučaj transparentnosti ovih sastanaka i značaja prisustva medija je kada je jula 2014. na sastanku tadašnji direktor vodovoda izneo informaciju da voda u Inđiji nije ispravna za piće. Posredstvom medija ta informacija je izašla u javnost i pre završetka sastanka. Prisustvo medija na sastancima tada nije davalo prostora za prikrivanje ili odlaganje informacije od značaja.
Sistem 48 danas
Osim toga što su sastanci zatvoreni za medije pa samim tim za javnost gde sa sastanka izlaze strogo kontrolisane informacije koje prenosi predsednik, građani su izgubili poverenje u ovaj system.
U prvih pet i po meseci 2024. godine građani opštine Inđija su se svega 3 puta obratili predstavnicima lokalne samouprave putem Sistema 48.
Svi zahtevi su iz Inđije dok se iz ostalih naseljenih mesta opštine nije niko obraćao nadležnima.
Početkom godine, tačnije u januaru dva zahteva građana su se odnosila na zamenu javne rasvete. Naredni zahtev stigao je tek 11. marta i takođe se odnosio na zamenu javne rasvete.
Od tada, Sistemu 48 se niko nije obratio.
Prema ranijim izveštajima opštine Inđija , u proseku je na 6 meseci bilo obrađeno preko 2500 zahteva građana (preko 400 zahteva mesečno).
Dve decenije nakon uvođenja Sistem 48 gotovo i da nema više funkciju, po svemu sudeći ni svrhu jer analiza pokazuje da se građani obrate svega tri puta za skoro pola godine mesečno ovom nekad jedinstvenom informacionom sistemu.
Prema sadašnjim dostupnim informacijama call centru Sistema 48 se od jula do novembra niko nije obratio. Gubljenjem poverenja u sistem i institucije ali i zatvaranjem sastanaka za javnost ovaj jedinstveni system komunikacije sa građanima Inđije ugašen je bez obrazloženja.
Ovaj jedinstveni sistem do sada je ustupljen preko 50 gradova i opština u Srbiji i regionu.