Opština Inđija: Milioni u opremu, ozvučenje i dalje iznajmljeno
Iako cifra od 56.000 dinara za iznajmljivanje ozvučenja deluje mala, ona se pridružuje milionskim iznosima koje je opština Inđija izdvojila za tehničko opremanje, a koji uglavnom nisu realizovani. Dok oprema kupljena novcem građana stoji neiskorišćena, na sednicama se iznajmljuje ozvučenje koje odbornici ne čuju, a građani ne vide.
Opština Inđija je u decembru izdvojila 56.000 dinara za ozvučenje sednica lokalnog parlamenta i „ozvučenje polaganja venaca“ putem javnih nabavki.
Ništa od toga ne bi bilo čudno da sednice lokalnog parlamenta nisu ozvučene a ni prilikom polaganja venaca nije korišćeno ozvučenje, ni unutar zgrade ni na samim lokacijama.
Lokalna samouprava je od 2018. do 2021. godine u tehničko opremanje skupštinske sale uložila oko 30 hiljada evra ne računajući nabavku laptopova za odbornike. To opremanje na račun građana podrazumevalo je mikrofone, televizore, tastere, ozvučenje ukratko informacione tehnologije koje bi unapredile rad lokalnog parlamenta ali i lakše praćenje istog.
Ako se ovom doda nabavka lap topova za odbornike, izdvajanja za sufinansiranje medija i medijskih sadržaja koji takođe utiču na bolju informisanost građana onda se cifra koju građani plaćaju meri u milijardama dinara u periodu 2016. – 2025.
Uzimajući u obzir da je cifra od 56.000 dinara za mesec dana na ime „ozvučenja događaja“ samo kap u moru izdataka na teret građana a ne u njihovu korist, važno je napomenuti da ovaj izdatak kao i svi ostali samo su „slovo na papiru“.
Posle 781 dana uključen skupštinski televizor plaćen 360.000 dinara
Kako je finansirano i što nije realizovano
Inđija je napravila korak ka transparentnosti davne 2018. godine kada je na konkursu Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave dobila skoro 3 miliona dinara za unapređenje stepena tehničke opremljenosti Skupštine opštine, odnosno, za uvođenje savremenih informacionih tehnologija radi unapređenja i modernizacije rada organa lokalne samouprave.
Postavka novog sistema, tada je saopšteno iz lokalne samouprave, omogućiće digitalno vođenje zapisnika i brojanje glasova, digitalno snimanje govora i arhiviranje u zaštitnom formatu, izrada zapisnika od reči do reči u najkraćem roku. Takođe, u novom sistemu postojaće modul za registraciju odluka i rešenja i mrežno pronalaženje i slušanje govora.
Takođe, na ekranima koji će se postaviti u skupštinskoj sali prikazivaće se prisutnost odbornika na sednici, prikazivanje odbornika koji su tražili reč i po kom osnovu, vreme za govor, vrsta glasanja, rezultati glasanja i prikazivanje rezultata glasanja po odborniku prilikom redovnog glasanja.
Šest i po godina nakon toga, Opština Inđija i dalje angažuje treće lice za tonski zapis sednica lokalnog parlamenta, mikofoni koji su postavljeni ispred svakog odbornika i dalje ne rade kao ni televizor, za koje je iz budžeta plaćeno 360 hiljada dinara, a koji je trebao da zameni pomenute ekrane.
Lokalna samouprava odgovorila je da je cena televizora 360.000 dinara i da je kupljen za potrebe lokalne samouprave.
Nakon što su ove informacije dospele u javnost predsednik opštine Vladimir Gak je medijima rekao da je informacija o ceni televizora tačna ali da je kupljen za potrebe održavanje sednica Skupštine opštine Inđija.
Gak je tada objasnio da se rad Skupštine i odbornika “digitalizuje i osavremenjuje” te je neophodno bilo nabaviti televizor koji bi zadovoljio potrebe rada odbornika i skupštinske službe. Iako je objašnjenje bivšeg predsednika Opštine umirilo strasti oko nabavke opreme ona i dalje nije u funkciji.
Direktor Agencije za IT, GIS i komunikacije opštine Inđija Dejan Kurtović za IN Medija kaže da je oprema koja je nabavljena sredstvima Ministarstva vremenom zastarela ali da postoji mogućnost da se napravi sofver koji bi postojeća tehnika podržala.
-Za unapređenje sistema potrebno je obezbediti sredstva kako bi se izradio sofver, naša Agencija ima resurse koji bi mogli da u saradnji sa odabranom firmom implamentiraju sistem. Za to su pre svega potrebna sredstva a onda i vreme.- objašnjava Kurtović.
On ne licitira sa visinom sredstava koja su potrebna za unapređenje sredstava jer, kako kaže, sve zavisi od firme/izvođača i ponuda koje dostave.
Opštinski fotoaparat od 5.000 evra: Oprema za snimanje tamnih sastanaka
Šta se promenilo promenom strukture?
Sednice lokalnog parlamenta i dalje izgledaju isto ako je reč o tehničkom unapređenju. Televizor, tasteri, mikrofoni i stenogrami i dalje nisu dostupni. Prebrojavanje glasova se vrši tako što je za to angažovana osoba koja ručno broji glasove odbornika. Predsednik Skupštine saopštava odnos glasanja i tako u nedogled. Osim toga izlaganje odbornika je teško čuti ukoliko izlagač ne viče te je nemoguće snimiti skupštinsko zasedanje da vizuelno i audio bude upotrebljivo.
Ukoliko se novinari i snimatelji kreću po skupštinskoj sali kako bi “uhvatili kadar” govornika i obezbedili koliko toliko korektan ton to ometa predsedavajućeg koji ne može da ima jasan pregled sale i onih koji se javljaju za reč. Te sa punim pravom zamoli novinare da se pomere iz središnjeg dela skupštinske sale i njegovog vidokruga kako bi imao jasan pregled javljanja.
Mediji koji su finansirani iz budžeta građana milionskim iznosima na sednice lokalnog parlamenta dođu po izjave koje se daju pre zasedanja i par kadrova koji sačine u prvih pola sata zasedanja parlamenta. Izveštaj sa sednica je štur, bez informacija o predlozima, raspravama, odlukama odnosu glasanja i svega onog što je važno građanima.
Odbornici opozicije su odlučili da tokom svog izlaganja i skupštinskih rasprava snimaju ono što govore u lokalnom parlamentu i to plasiraju na mreže kako bi doprli do svojih simpatizera ali i onih koji ih manje simpatišu. Međutim, ovaj način promovisanja slobode govora nailazi na negodovanje od strane skupštinske većine.
Zasedanje lokalnog parlamenta na kom se donose važne odluke za građane Inđije i od javnog su značaja nemaju obezbeđen prenos uživo, gde bi građani koje zanima rad lokalnog parlamenta imali priliku da prate rad odbornika. Ova preksa primenjuje se u ozbiljnim lokalnim samoupravama koje su svojim građanima omogućile da rad lokalnog parlamenta prate kroz prenos sednica na zvaničnom sajtu i na društvenim mrežama.
Inđija pionir u elektronskim sednicama
Inđija je tokom 2008. godine, kao neku vrstu probe, uvela elektronsko zakazivanje sednica Opštinskog veća. Ovo se pokazalo kao izuzetno korisno iskustvo, a takođe je opravdana i primarna funkcija – ušteda i racionalizacija troškova. Na osnovu ovog pozitivnog iskustva pokrenuta je inicijativa da se ovakav način rada uvede i u Skupštinu, što su odbornici jednoglasno prihvatili.
Prema procenama tadašnjeg Opštinskog odeljenja za privredu i finansije, jedna sednica Skupštine, Opštinu je 2010. godine koštala oko 400.000 dinara, a taj trošak najvećim delom je podrazumevao štampanje materijala.
–Ukoliko odbornici materijal budu dobijali isključivo elektronskim putem ni jedna stranica neće biti štampana.– naveli su tada iz lokalne samouprave.
Zakazivanje elektronskih sednica i distribucija poziva sa dnevnim redom, zapisnikom i materijalom koji se odnosi na dnevni red obavlja se preko jedinstvenog softvera.
Korišćenje ovog sistema omogućeno je redakcijama i novinarima koji logovanjem imaju pristup kompletnom materijalu i odlukama na osnovu kojih mogu da se pripreme za sednice lokalnog parlamenta. IN Medija nema pristup elektronskim sednicama što dodatno smanjuje transparentnost rada lokalnog parlamenta.