• VOICE: Kako je stvarana medijska mreža za dezinformisanje javnosti

    Regulatorno telo za elektronsko medije izdalo je dozvolu za pokretanje nove radio stanice u Novom Sadu. Ime je poznato – baš kao i urednička politika – NS uživo. Na frekvenciji sa koje je više od dve decenije program emitovao Delta radio, sada će se čuti program NS uživo, čiji je izdavač Hashtag Digital Media Group.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp BlueSky
    VOICE: Kako je stvarana medijska mreža za dezinformisanje javnosti
    FOto: Pixabay

    Nije poznato kada će početi emitovanje programa i kakva će biti uređivačka koncepcija. Ipak, sudeći po nazivu medija, te da pod ovim izdavačem radi i portal NS uživo, može se pretpostaviti da će izveštavanje biti po ukusu aktuelne vlasti, piše Vojvođanski sitraživačko – analitički centar (VOICE).

    Marko Bosanac Boske, bivši vlasnik Hashtag Digital Media Group, u aprilu prošle godine izbrisan je iz vlasničke strukture, a umesto firme Montop Group, upisana je kompanija “Vesti sa severa”, čiji je vlasnik javnosti nepoznati Danilo Babin.

    Igračka medijskih anonimusa

    NS uživo započeo je svoj rad kao Fejsbuk stranica, a ubrzo se proširio na druge društvene mreže, privlačeći veliki broj građana. Stranicu su osnovali Stefan Koprivica i Nikola Bilić, koji su na društvenim mrežama delili zanimljiv sadržaj iz Novog Sada.

    Stranica je postala značajan izvor informacija i za medije koji su prenosili objave sa društvenih mreža, čime je NS uživo ostvarivao veću vidljivost. Tokom 2017. godine Novosađani su preko te stranice uživo mogli da prate šta se dešava na protestima „Protiv diktature“. Tada su i krenuli botovski napadi na stranicu.

    Ali, protesti su prošli, a na stranici su postepeno počeli da se pojavljuju poznate face – lokalni političari. Stvar je jednostavna: sa već izgrađenom publikom na društvenim mrežama, vlasti je bilo značajno da kontroliše ovaj kanal komunikacije.

    Krajem 2017. godine osnovana je firma Hashtag Digital Media Group koja je i danas izdavač medija. Manjinski vlasnici ostali su Koprivica i Bilić, dok je polovinu vlasništva imala Sandra Milinić, za koju je gradska opozicija navodila da se pojavila u promotivnom spotu Srpske napredne stranke. Ovaj medij je nastavio da se razvija, ali je i nastavio da izveštava po volji vlasti, pa nije bilo potrebno dugo vremena da deo građana počne da ga naziva „SNS uživo“.

    U novembru 2021. godine Hashtag Digital Media Group adresu za prijem pošte prebacuje na Futoški put broj 4. Na istoj ovoj adresi nalazi se i Montop HRS u vlasništvu Marka Bosanca Bosketa, vlasnika Montop grupacije o kojoj su mediji i opozicija pisali da je poznata po saradnji sa aktuelnom vlašću, a koji se istakao i u skandiranju na mitingu SNS-a u decembru prošle godine u Novom Sadu.

    Ovo možda ne bi bilo ništa značajno, s obzirom na to da nije retkost da je na jednoj adresi više firmi. Međutim, nekoliko meseci kasnije, u maju 2022. godine, kao vlasnik 100 odsto udela u Hashtag Digital Media Group upisuje se Montop Group iz Beograda. Jasno, u pitanju je firma Marka Bosanca Bosketa.

    Sandra Milinić se pojavila nečujno u svetu medija, a isto tako je iz njega i iščezla. Za Bosanca to ne važi. Iako ga je Privredna komora Srbije prepoznala kao Regionalnog poslovnog lidera, u javnosti se zbog njegovih postupaka o njemu stvorila sasvim drugačija slika: umesto kontroverznog biznismena, preciznije bi bilo reći da je Bosanac primer „naprednjačke“ elite.

    „Naprednjaci” su za 12 godina porobili ono što su mogli, a obnavljanje i dobijanje frekvencija im je odlična prilika da započnu nove avanture. Pojedinačni uticaj medija sa čudnom vlasničkom strukturom, ali definisanom uredničkom politikom, izuzetno je upitan i iz tog razloga gradi se paralelna medijska mreža koja spinom i dezinformacijama ima za cilj da utiče na javnost.

    Protiv vlasnika Montop grupacije, čiji su se prihodi u 2022. godini računali u milionima evra, novosadska opozicija podnela je krivičnu prijavu zbog sumnje da je u Novom Sadu napao demonstranta na protestu protiv Rio Tinta. Međutim, tužilaštvo je tu prijavu odbacilo. Stub njegovog poslovnog uspeha čine poslovi koji dobija od javnih komunalnih i državnih preduzeća, a jedan od unosnijih je i očitavanje brojila. Povezanost sa Srpskom naprednom strankom na tržištu predstavlja samo plus.

    NIN je pisao da je preko firme Marka Bosanca uplaćivana stipendija sinu Slobodana Malešića, koji je u trenutku hapšenja bio načelnik novosadske policije. Ovaj preduzetnik je već bio predao svoju “medijsku štafetu” javnosti nepoznatom Danilu Babinu, kada je u decembru 2023. godine, tokom predizbornog skupa SNS-a u Novom Sadu, snimljen kako sa megafonom u ruci predvodi skandiranje pristalica vladajuće stranke. Sa tribina se orilo “Aco, Srbine!”, a u te dve reči staje sva poenta postojanja medija poput NS uživo.

    Bosanac se nije dugo zadržao u vlasničkoj strukturi, pa se ona promenila već u aprilu 2023. godine. Tada se kao vlasnik upisuje novosadska firma “Vesti sa severa”. Ova firma osnovana je u junu 2022. godine, a kao vlasnik navodi se Danilo Babin. Babin nije poznat javnosti po medijskom radu. Kako i na koji način je dospeo do vlasništva, ostaje neodgovoreno. S novim vlasnikom usledilo je širenje na novosadski etar.

    Dvadeset četiri sedam (S)NS uživo

    Tek će čuti šta novi radio u gradu ima da poruči sugrađanima, ali malo ko veruje da će bilo šta iskakati iz matrice „sviranja SNS kursu”.

    U godini kada odlučuju o gradskoj vlasti, Novosađani će moći da čuju nove glasove u etru. Kakva god bila koncepcija novog radija, jedno je sigurno – biće to program koji će najviše prijati uhu „naprednjačkih“ kadrova.

    Do sada se pokazalo da su u rad NS uživo uključeni ljudi koji su na neki način povezani sa Srpskom naprednom strankom. Ipak, o toj povezanosti više od svega najbolje govori sadržaj koji plasira sajt.

    “Naprednjaci” su za 12 godina porobili ono što su mogli, a obnavljanje i dobijanje frekvencija im je odlična prilika da započnu nove avanture.

    Pojedinačni uticaj medija sa čudnom vlasničkom strukturom, ali definisanom uredničkom politikom, izuzetno je upitan i iz tog razloga gradi se paralelna medijska mreža koja spinom i dezinformacijama ima za cilj da utiče na javnost.

    U proteklom periodu primetno je da nekoliko portala objavljuju, gotovo istovremeno, identične tekstove kojima se napada opozicija ili kojima se hvali vlast. U toj grupi se nalaze NS uživo, Vojvodina uživo, Novosadska.tv, 025.rs, RTV Pančevo, Dunav televizija, kao i portal Gradske info, čija je parola “pozitivna strana grada”, a koji je u vlasništvu Ognjane Starović, sestre državnog sekretara u Ministarstvu odbrane Nemanje Starovića.

    Tako su, na primer, portali NS uživo, Vojvodina uživo, Gradske info objavile tekst o tome da je “ideolog Dragana Đilasa očajan”, jer Srbi na Kosovu i Metohiji veruju Vučiću, a ne Kurtiju. Vest je pratila fotografija Dragana Đilasa.

    Ovim portalima se pridružuje i Novosadska televizija kada izveštava o tome da je “opozicioni analitičar sahranio Đilasovce”, jer nije siguran da bi opozicija na ponovljenim izborima u Beogradu zadržala podršku koju je dobila u decembru.

    I NS uživo, i Gradske info i Vojvodina uživo objavili su u januaru ove godine da se iza jednog profila na društvenoj mreži X (bivši Tviter) “niška glumica Julija Petković”. U tekstu koji su ovi mediji preneli navodi se da se sa tog nalog emituje govor mržnje prema Srbima, da je u pitanju “kvazi glumica” koja “pljuvanjem male Pavline hoće da postane poznata”.

    Rezultat ovog simultanog prenošenja tekstova su uvrede i pretnje upućene Juliji Petković, koja je demantovala da ima ikakve veze sa spornim profilom na društvenoj mreži.

    Svi ovi tekstovi su prenošeni sa identičnim naslovima, a izvor im je bio uvek isti – tabloid 24sedam.rs. Jedan od osnivača ovog medija je Ostoja Mijailović, član Srpske napredne stranke i predsednik KK Partizan.

     

     

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp BlueSky
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Vojvodina

    Progon vojvođanskih novinara i medija

    Čitavo stanje u lokalnim medijima podseća na sistem „punog stola“, što je karakteristično za mobing. Dakle, nakon napada, novinar se obraća advokatima, pa policiji, tužilaštvu i na kraju […]