Od sutra obavezne zimske gume
Od 1. novembra, po Zakonu o saobraćaju, obavezna je upotreba zimske auto-opreme. Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, podrazumeva da vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se na kolovozu nalaze sneg, led ili poledica, piše magazin Auto. U zimsku opremu spadaju četiri zimska pneumatika, […]
Od 1. novembra, po Zakonu o saobraćaju, obavezna je upotreba zimske auto-opreme. Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, podrazumeva da vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se na kolovozu nalaze sneg, led ili poledica, piše magazin Auto.
U zimsku opremu spadaju četiri zimska pneumatika, odnosno zimske gume kod kojih dubina gazećeg sloja ne sme biti manja od četiri milimetra.
Pored zimskih pneumatika vozači su obavezni da u prtljažniku obavezno imaju i odgovarajuće lance za sneg, odnosno druge uređaje za povećanje prianjanja, koje u slučaju potrebe postavljaju na najmanje dva pogonska točka, ukoliko naiđu na deo puta gde je saobraćajnim znakom predviđena obavezna zimska oprema.
U naselju vozila ne moraju biti opremljena lancima, odnosno drugim uređajima za povećanje prianjanja. Oprema za povećanje prianjanja (lanci i slično) može se postaviti na točkove i na delu puta koji nije označen znakom “lanci za sneg”, ali samo u slučaju kada je kolovoz prekriven snegom.
Neposedovanje propisanih pneumatika tretira se kao teža tehnička neispravnost i kazna koju saobraćajna policija može naplatiti iznosi od šest do 20 hiljada dinara za fizičko lice i 100 do 800 hiljada za pravno lice. Policajac ima pravo i da isključi iz saobraćaja vozilo koje nema zimske pneumatike i ostalu opremu, ako se ne koriste po propisu.
Veoma važno je znati da u slučaju saobraćajne nezgode uzrokovane nedostatkom zimskih pneumatika, vozač i vlasnik takvog vozila imaju obavezu da sami plate svu materijalnu i nematerijalnu štetu koja može da iznosi i više miliona dinara.
Zimski pneumatici načinjeni su od specijalne smese koja se bolje ponaša na niskim temperaturama i tako pruža bezbednu i udobniju vožnju. Za razliku od letnjih, zimski pneumatici se ne stvrdnjavaju na niskim temperaturama, zato ih je bitno koristiti ne samo na snegu i ledu već i na suvoj podlozi kada temperatura padne ispod +7° C, jer ispod 7 stepeni letnje gume počinju da gube svoje prvobitne performanse.
Letnje pneumatike treba koristiti leti, a zimske zimi. Ne preporučuje se voziti sa zimskim pneumaticima preko cele godine, jer se oni leti mnogo brže troše, upravo zbog mekše smese, a i lošije koče. Konkretno, funkcija dubljih lamelica (šara) je da na pneumatik nakupi što više snega. Sneg najbolje prijanja uz sneg. Dakle, što se više snega zadrži na gazećem sloju, to je pneumatik kvalitetniji.
Upravo zbog toga efikasnost pneumatika sa manje od četiri milimetra duboke šare drastično je smanjena. Potrebno je staviti zimske pneumatike na sva četiri točka. U suprotnom može doći do zanošenja, proklizavanja, pa čak i zaokretanja vozila u krivinama ili prilikom kočenja.
Naslovna: Pixabay
IN Medija