Lična promocija umesto prenosa sednica lokalnog parlamenta i tehničke podrške
Vi se samo snimajte za mreže, sakupljači lajkova. Pomerite novinare, ne vidim odbornike koji se javljaju za reč!“ Ove rečenice, koje se često čuju tokom sednica lokalnog parlamenta, mogle bi se rešiti jednostavno – aktiviranjem sistema za elektronsko glasanje i korišćenje mikrofona, sistema koji već godinama stoji neupotrebljen.
Vi se snimate za mreže, vi sakupljači lajkova, samo se vi odborniče/odbornice snimite za mreže, molim novinare da se pomere jer ne vidim odbornike koji se javljaju za reč, molim glasnije, molim tiše, ponovite… Sve bi ove opaske mogle biti rešene kada bi se konačno nakon 6,5 godina aktivirao skupštinski sistem za glasanje, mikrofoni i skupštinski televizor ali i omogućio direktan prenos zasedanja lokalnog parlamenta.
U novom sazivu lokalnog parlamenta održano je ukupno 4 sednice, što je za razliku od prethodnog saziva česta pojava obzirom da je u proteklom sazivu sednica održavana većinom pred istek zakonskog roka od 3 meseca.
Međutim, osim češćih zasedanja i konstruktivnije rasprave ove sednice nisu unapređene u tehničkom smislu.
Šta to znači?
Zasedanje lokalnog parlamenta na kom se donose važne odluke za građane Inđije i od javnog su značaja nemaju obezbeđen prenos uživo, gde bi građani koje zanima rad lokalnog parlamenta imali priliku da prate rad odbornika. Ova preksa primenjuje se u ozbiljnim lokalnim samoupravama koje su svojim građanima omogućile da rad lokalnog parlamenta prate kroz prenos sednica na zvaničnom sajtu i na društvenim mrežama. Jedan od poslednjih primera dobre prakse je Novi Pazar koji je od septembra omogućio svojim građanima uživo praćenje zasedanja parlamenta.
-Kao i po mnogo čemu, bićemo prvi grad u Srbiji koji će direktno prenositi skupštinska zasedanja. Građani će na samo par klikova moći da prate sednice. To je još jedan od dokaza naše transparentnosti i želje da budemo dobar primer ostalim lokalnim samoupravama. Nadamo se da će, u praktičnom smislu, ovo i novinarima da olakša posao, da ako nisu u mogućnosti da prisustvuju, mogu u realnom vremenu da prate donošenje odluka, rasprave i sve što se tiče rada Skupštine.- rekao je predsednik Skupštine grada Novog Pazara, Samir Lekić o čemu su građani obavešteni na zvaničnoj stranici grada Novi Pazar.
IN Medija je avgusta 2023. godine ponudila tadašnjem predsedniku opštine Vladimiru Gaku da vrši direktan prenos zasedanja lokalnog parlamenta pri čemu bi za razliku ostalih praksi kada su u pitanju prenosi, IN Medija sama obezbedila sredstva za prenos. Tada je lokalnoj samoupravi ponuđeno pravo preuzimanja i korišćenja materijala sa sednice. Ponuda poslovne saradnje nikada nije naišla na prihvatanje niti je odbijena, izignorisana je.
Šef odborničke grupe GrađanIN za IN Medija kaže da je na konstitutivnoj sednici jula ove godine pozvao predsednika Skupštine oppštine Inđija Đorđa Dimića da omogući prenose skupštine kako bi se svaki glas iz skupštine čuje, da svaki građanin čuje o čemu se raspravlja.
-Mnoge skupštine u Srbiji imaju TV ili odložene prenose ali inđijska nema. Zašto je to teko zaista ne znam. – kaže Jovanović.
On ističe da predsednik opštine Inđija izdvaja milione dinara na svoju ličnu promociju preko društvenih mreža koja nije u interesu javnosti. Jovanović objašnjava da bi manje novca bilo potrebno da se omogući prenos zasedanja lokalnog parlamenta nego što se troši novca za ličnu promociju predsednika Gašića.
Jovanović smatra da je skandalozan odnos prema Skupštini Opštine kao najvišem organu lokalne samouprave te da će i dalje insistirati na transparentnosti.
Korak napred, nazad dva
Inđija je napravila korak ka transparentnosti davne 2018. godine kada je na konkursu Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave dobila skoro 3 miliona dinara za unapređenje stepena tehničke opremljenosti Skupštine opštine, odnosno, za uvođenje savremenih informacionih tehnologija radi unapređenja i modernizacije rada organa lokalne samouprave.
Postavka novog sistema, tada je saopšteno iz lokalne samouprave, omogućiće digitalno vođenje zapisnika i brojanje glasova, digitalno snimanje govora i arhiviranje u zaštitnom formatu, izrada zapisnika od reči do reči u najkraćem roku. Takođe, u novom sistemu postojaće modul za registraciju odluka i rešenja i mrežno pronalaženje i slušanje govora.
Takođe, na ekranima koji će se postaviti u skupštinskoj sali prikazivaće se prisutnost odbornika na sednici, prikazivanje odbornika koji su tražili reč i po kom osnovu, vreme za govor, vrsta glasanja, rezultati glasanja i prikazivanje rezultata glasanja po odborniku prilikom redovnog glasanja.
Šest i po godina nakon toga, Opština Inđija i dalje angažuje treće lice za tonski zapis sednica lokalnog parlamenta, mikofoni koji su postavljeni ispred svakog odbornika i dalje ne rade kao ni televizor, za koje je iz budžeta plaćeno 360 hiljada dinara, a koji je trebao da zameni pomenute ekrane.
Lokalna samouprava odgovorila je da je cena televizora 360.000 dinara i da je kupljen za potrebe lokalne samouprave.
Nakon što su ove informacije dospele u javnost predsednik opštine Vladimir Gak je medijima rekao da je informacija o ceni televizora tačna ali da je kupljen za potrebe održavanje sednica Skupštine opštine Inđija.
Gak je tada objasnio da se rad Skupštine i odbornika “digitalizuje i osavremenjuje” te je neophodno bilo nabaviti televizor koji bi zadovoljio potrebe rada odbornika i skupštinske službe. Iako je objašnjenje bivšeg predsednika Opštine umirilo strasti oko nabavke opreme ona i dalje nije u funkciji.
Direktor Agencije za IT, GIS i komunikacije opštine Inđija Dejan Kurtović za IN Medija kaže da je oprema koja je nabavljena sredstvima Ministarstva vremenom zastarela ali da postoji mogućnost da se napravi sofver koji bi postojeća tehnika podržala.
-Za unapređenje sistema potrebno je obezbediti sredstva kako bi se izradio sofver, naša Agencija ima resurse koji bi mogli da u saradnji sa odabranom firmom implamentiraju sistem. Za to su pre svega potrebna sredstva a onda i vreme.- objašnjava Kurtović.
On ne licitira sa visinom sredstava koja su potrebna za unapređenje sredstava jer, kako kaže, sve zavisi od firme/izvođača i ponuda koje dostave.
Posle 781 dana uključen skupštinski televizor plaćen 360.000 dinara
Šta se promenilo promenom strukture?
Sednice lokalnog parlamenta i dalje izgledaju isto ako je reč o tehničkom unapređenju. Televizor, tasteri, mikrofoni i stenogrami i dalje nisu dostupni. Prebrojavanje glasova se vrši tako što je za to angažovana osoba koja ručno broji glasove odbornika. Predsednik Skupštine saopštava odnos glasanja i tako u nedogled. Osim toga izlaganje odbornika je teško čuti ukoliko izlagač ne viče te je nemoguće snimiti skupštinsko zasedanje da vizuelno i audio bude upotrebljivo.
Ukoliko se novinari i snimatelji kreću po skupštinskoj sali kako bi “uhvatili kadar” govornika i obezbedili koliko toliko korektan ton to ometa predsedavajućeg koji ne može da ima jasan pregled sale i onih koji se javljaju za reč. Te sa punim pravom zamoli novinare da se pomere iz središnjeg dela skupštinske sale i njegovog vidokruga kako bi imao jasan pregled javljanja.
Mediji koji su finansirani iz budžeta građana milionskim iznosima na sednice lokalnog parlamenta dođu po izjave koje se daju pre zasedanja i par kadrova koji sačine u prvih pola sata zasedanja parlamenta. Izveštaj sa sednica je štur, bez informacija o predlozima, raspravama, odlukama odnosu glasanja i svega onog što je važno građanima.
Odbornici opozicije su odlučili da tokom svog izlaganja i skupštinskih rasprava snimaju ono što govore u lokalnom parlamentu i to plasiraju na mreže kako bi doprli do svojih simpatizera ali i onih koji ih manje simpatišu. Međutim, ovaj način promovisanja slobode govora nailazi na negodovanje od strane skupštinske većine.
-Smo se vi snimajte, sakupljlači lajkova, za šta koristite računare koji su vam kupili građani da se snimate za mreže….- komentari su odbornika vladajuće većine, direktora javnih preduzeća pa i samog predsednika opštine Marka Gašića.
-Svima smeta što se mi snimamo tokom sedice, a sa druge strane kažu da su naši predlozi glupi i smešni pa šta im onda smeta da to izađe u javnost. I njima ide u prilog da ljudi čuju naše glupe i smešne predloge, ali i oni znaju da to nije tako i znaju da je svaki naš predlog u interesu građana ali da ne smeju da ga prihvate jer nemaju saglasnost iz vrha stranke. – kaže za IN Medija šef odborničke grupe GrađanIN Strahinja Jovanović.
Jovanović ističe da vladajućoj većini smeta što građani mogu da čuju sve detalje oko rada parlamenta i same lokalne samouprave, o načinima izbora direktora javnih preduzeća, nadzornih i upravnih odbora. Jovanović smatra da ovakvim odnosom vladajuća struktura na sve načine pokušava da spreči transparentnost i najavljuje da će ova odbornička grupa i dalje nastaviti da snima sednice.
Ono što odbornička grupa GrađanIN snima i dalje plasira preko svojih mreža je jednostrano, može se čuti samo reakcija opozicije i izlaganje odbornika ali ne i druga strana kojoj se oponira. Međutim jednostranost nije ono što vladajuća većina vidi kao problem.
Milan Končarević, zamenik predsednika Opštine Inđija, na pauzi skupštinskog zasedanja izneo je predlog opozicionim odbornicima da se telefoni pre ulaska u skupštinsku salu ostave na čuvanje kako niko ne bi imao pristup telefonima, snimanjima, igranju igrica i ostalo.
Načelnica finansija Danijela Matić je na sednici održanoj 30. septembra iznela primedbu da ne želi da bude snimana prilikom izlaganja u lokalnom parlamentu i da joj smeta što odbornici opozicije snimaju i kasnije koriste snimljeni material.
Mobilni telefoni za “ubijanje” vremena tokom sednice parlamenta
Iskorake u transparentnosti, takođe jednostranoj, imala je i lokalna samouprava kada se u bivšem sazivu dešavalo da Kabinet predsednika opštine koristi video materijal lokalnih portala za omalovažavanje odbornika opozicije. Delove izlaganja isključivo vladajuće većine Kabinet je plasirao preko društvenih mreža gde je priprostim narativom ismevao odbornike. Materijal koji je korišćen za omalovažavanje ustuipao portal koji je dobijao milionske iznose iz opštinskog budžeta preko konkursa za sufinansiranje medija.
Inđija pionir u elektronskim sednicama
Inđija je tokom 2008. godine, kao neku vrstu probe, uvela elektronsko zakazivanje sednica Opštinskog veća. Ovo se pokazalo kao izuzetno korisno iskustvo, a takođe je opravdana i primarna funkcija – ušteda i racionalizacija troškova. Na osnovu ovog pozitivnog iskustva pokrenuta je inicijativa da se ovakav način rada uvede i u Skupštinu, što su odbornici jednoglasno prihvatili.
Prema procenama tadašnjeg Opštinskog odeljenja za privredu i finansije, jedna sednica Skupštine, Opštinu je 2010. godine koštala oko 400.000 dinara, a taj trošak najvećim delom je podrazumevao štampanje materijala.
–Ukoliko odbornici materijal budu dobijali isključivo elektronskim putem ni jedna stranica neće biti štampana.– naveli su tada iz lokalne samouprave.
Zakazivanje elektronskih sednica i distribucija poziva sa dnevnim redom, zapisnikom i materijalom koji se odnosi na dnevni red obavlja se preko jedinstvenog softvera.
Korišćenje ovog sistema omogućeno je redakcijama i novinarima koji logovanjem imaju pristup kompletnom materijalu i odlukama na osnovu kojih mogu da se pripreme za sednice lokalnog parlamenta. IN Medija nema pristup elektronskim sednicama što dodatno smanjuje transparentnost rada lokalnog parlamenta.